Praktická ukázka toho, jak se skvělý politický výsledek dá vyhodit do koše špatnou tiskovou zprávou. 

O co šlo?

Primátorovi Tomášovi Hudečkovi a jeho vyjednávacímu týmu se povedla skvělá věc. Rozložit na delší dobu a upravit dodávky tramvají od Škody Transportation, které zatěžovaly rozpočet Dopravního podniku a potažmo i rozpočet města. Odbor komunikace pak vydal tiskovou zprávu, jejíž plné znění je níže. Po jejím přečtení víte, že byl podepsán dodatek, ale co konkrétně se podařilo dojednat, tak to musíte zjistit jinde.

[/fusion_text]

Tisková zpráva musí jít vždy krátit od spodu

Ukázkový příklad promarněné šance na politické PR. Platí zásada, že když budete tiskovou zprávu od konce postupně krátit, tj. škrtat odstavce, pořád musí dávat smysl a být zajímavá. To znamená uvést na začátku všechna klíčová fakta a v dalším textu je jen rozvíjet.

Do citace nepište romány

Do citací je vždy dobré dát jednu až dvě klíčové věty, které se pak objeví ve všech novinách. Hlavně nedávejte novinářům na výběr, co a koho můžou citovat! Čím více a delších citací, tím více může novinář zprávu ohnout podle svého uvážení.

Přečtete si zprávu níže a zkuste pak vlastními slovy říct, o čem byla. Zjistíte, že o ničem, protože se nedozvíte, co konkrétně se podařilo dojednat a proč je to dobré. Přitom tohle jednání se zatím nikomu kromě primátora Hudečka nepodařilo dotáhnout do konce!

Pro srovnání uvádím i text, který k tomu vydala ČTK. Zajímavé je, že informace ze zprávy ČTK nejsou vůbec uvedeny v tiskové zprávě a žádnou z citací, kterou tisková zpráva uvádí, ČTK nepoužila. Důvod? Neobsahují bohužel žádnou konkrétní informaci, která by mě jako obyvatele Prahy mohla a měla zaujmout.

Co by ve zprávě nemělo chybět:

  • kolik se úpravou smlouvy ušetří peněz (na úrocích atd.)
  • na co budou tyto peníze použity – ideálně ve prospěch cestujících
  • jakou katastrofu se podařilo odvrátit
  • co to znamená pro cestující
  • co to znamená pro obyvatele Prahy jako daňové poplatníky
Pokud pracujete v politice, myslete vždy na to, co konkrétního to přinese obyčejným lidem.

TISKOVÁ ZPRÁVA VYDANÉ ODBOREM KOMUNIKACE MHMP

Dopravní podnik hl. m. Prahy se Škodou Transportation dnes podepsal dodatky ke smlouvě o nákupu tramvají ForCity

Dopravní podnik hlavního města Prahy a Škoda Transportation se dohodly na podmínkách, za kterých Praha odebere zbytek tramvají ForCity. Nejdůležitějším bodem nové dohody je rozložení financování projektu na osm let a zvýšení komfortu pro cestující. Podpisem dodatků se tak uzavřela I. etapa jednání.

„Jsem skutečně velmi rád, že se nám podařilo dojednat takové podmínky, které budou pro další fungování Dopravního podniku Praha finančně únosné a které současně přispějí k citelně vyššímu komfortu pro cestující. Za stávajících podmínek se jedná o ukázkový případ win-win situace,“ říká primátor hl. m. Prahy Tomáš Hudeček.

„Celkové benefity DPP, které plynou z uzavřených dodatků smluv, jsou v řádu stovek miliónů korun. Jednání byla opravdu tvrdá a domluvené podmínky jsou maximem, které jsme mohli dohodnout.  V další etapě vyjednávání se budeme věnovat struktuře vozového parku Dopravního podniku, především staršímu typu tramvají 14T, a zaměříme se na náklady životního cyklu vozů. Jsem přesvědčen, že další jednání budou probíhat stejně korektně jako doposud,“ dodává radní pro dopravu hl. m. Prahy Jiří Pařízek.

Dopravní podnik uzavřením nových dodatků ke stávající smlouvě především získal možnost rozloženého financování a odložení splatnosti poloviny kupní ceny tramvají o 4 roky. „Dopravnímu podniku se při jednáních podařilo dohodnout na odložení splátek, což je pro finanční stabilitu podniku naprosto zásadní. Celkově se také zlepšily podmínky smlouvy a dodávek tramvají. Obě strany se dohodly na prodloužení záručních lhůt tramvají, což je jednoznačně vylepšení původní smlouvy,“ hodnotí výsledky jednánígenerální ředitel a předseda představenstva DPP Jaroslav Ďuriš.

„Vyjednávání trvala zhruba 5 měsíců a byla velmi komplikovaná. Jsem rád, že se nám podařilo dosáhnout této dohody, i když musím přiznat, že pro naši firmu představují velké ústupky a finanční náklady,“ upozorňuje Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation.

Podle dodatků  také Škoda Transportation do nově dodávaných tramvají bezúplatně zabuduje klimatizaci do prostoru pro cestující a zároveň instaluje na vlastní náklady WiFi připojení pro cestující. První takto vylepšené tramvaje se v pražských ulicích objeví v příštím roce. „Absenci klimatizace jsem osobně považoval za jeden z hlavních nedostatků tramvaje ForCity. Klimatizaci i připojení na WiFi dodáme do všech 125 nově dodávaných tramvají,“ dodává Josef Bernard.

Dopravní podnik a Škoda Transportation se dohodly také na prodloužení záruky tramvají. Soupravy dodané do 31. 12. 2012 budou mít prodlouženou záruční lhůtu na 49 měsíců a tramvaje dodané od 1. 1. 2013 budou mít záruční lhůtu prodlouženou na 31 měsíců.

Dopravní podnik hl.m. Prahy má v současné době 945 tramvají, z toho 93 tramvají typu ForCity. Do konce toto roku se počet nových tramvají zvýší na 123. Během roku 2015 dodá Škoda Transportation do Prahy dalších 32 tramvají. Podle smlouvy by poslední kusy nových vozů měly dorazit v roce 2018 a poslední splátku by DPP měl uhradit v roce 2022.

ZPRÁVA VYDANÁ AGENTUROU ČTK TEN SAMÝ DEN

Praha a Škoda Transportation schválily úpravu smluv na tramvaje

Praha – Pražský dopravní podnik a strojírenská firma Škoda Transportation po několikaměsíčním vyjednávání podepsaly dohodu o úpravě problematické smlouvy na dodávku tramvají za 19,2 miliardy Kč. Po podpisu smlouvy o tom novináře informoval primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Kromě rozložení splátek na období delší o čtyři roky a zachování ceny se podle informací ČTK obě strany dohodly na tom, že tramvaje budou lépe vybavené. Výrobce dodá soupravy s klimatizací a připojením na wi-fi. Zároveň prodlouží záruku pro již dodané tramvaje, které byly poruchové.

Smlouva z minulosti znamenala pro zadlužený dopravní podnik, který je největší městskou společností v ČR, velkou finanční zátěž. Vedení Prahy mluvilo dokonce o krachu podniku. V původním kontraktu z roku 2006 se město pod vedením tehdejšího primátora Pavla Béma (ODS) zavázalo odebrat 250 tramvají 15T ForCity. Každý rok to znamenalo investici přesahující dvě miliardy korun. Nízkopodlažní tramvaje navíc od začátku vykazovaly technické problémy, podnik reklamoval třeba vadné brzdy.

Původně se mluvilo o možnosti snížení počtu dodávaných tramvají. Tato varianta ale při vyjednávání padla. Dohoda o odkladu splátek se týká poloviny původního kontraktu, tedy 125 tramvají za zhruba devět miliard korun. Podnik soupravy odebere mezi lety 2015 až 2018. Platit bude ale až do roku 2022. Ročně tak uhradí polovinu, tedy 1,14 miliardy korun. Výrobce tramvají si ale podle informací ČTK vyžádal od Prahy garance za odložené splátky. Zastupitelé by o tom měli rozhodovat v červnu.

Už dřív se proslýchalo, že se debata vede také ohledně garance cen náhradních dílů a o možné spolupráci při prodeji nepotřebných tramvají 14T do některé z východních zemí. Dopravní podnik navíc údajně žádal o možnost odebírat kromě tříčlánkových souprav i dvou a čtyřčlánkové. Tyto možnosti ale podle zdroje ČTK nejsou zahrnuty v dohodě, která se ve čtvrtek uzavře.

Dopravní podnik provozuje tři linky metra o celkové délce 59,4 kilometru, dále 539,8 kilometru tramvajových tratí a 1798 kilometrů autobusových linek. Hospodaření podniku negativně ovlivňuje řada zakázek uzavřených v minulosti, některé z nich prověřuje policie.

Co jsme dělali pro Tomáše Hudečka